Nationaal onderzoek: hoe is het gesteld met de schoonmaak in scholen in 2024?
Een schoon klaslokaal en een fris toilet is voor scholen van onschatbare waarde. Toch laat een landelijk onderzoek uit 2024 zien dat op 40% van de Nederlandse scholen de hygiëne te wensen overlaat. Vooral de toiletten zijn een bron van viezigheid. Dat is niet alleen een gevaar voor de gezondheid, maar ook voor de leeromgeving. Hoe staat het er eigenlijk voor met de hygiëne op scholen en wat zijn de gevolgen? Tijd om de balans op te maken.
Cijfers liegen niet: de realiteit van schoolhygiëne
Op het eerste oog lijkt alles schoon, maar als je écht goed rondkijkt op scholen zie je een andere waarheid. Slecht onderhouden toiletten en klaslokalen zijn een broedplaats voor bacteriën. En dat zie je terug in de cijfers: het ziekteverzuim is gemiddeld 30% hoger op scholen met gebrekkige schoonmaak. Als school wil je natuurlijk de best mogelijke omgeving voor je leerlingen bieden, en hygiëne speelt daarbij een grote rol.
Waarom zijn toiletten op school zo vies?
Schooltoiletten worden de hele dag door intensief gebruikt door veel leerlingen en medewerkers. Vaak zijn er maar enkele toiletten beschikbaar, waar meerdere schoolklassen gebruik van maken. Veel scholen hebben maar beperkte budgetten en personeel voor schoonmaak. Toiletten worden te weinig schoongemaakt, wat niet altijd voldoende is om ze fris te houden, vooral in drukbezochte tijden. Ook hebben vooral jongere leerlingen soms nog niet de gewoonte ontwikkeld om hygiënisch om te gaan met toiletten. Niet iedereen spoelt het toilet door, en handen wassen na gebruik wordt soms overgeslagen. Maar laten we eerlijk zijn: wie wil er nu dat de leerlingen hun handen wassen in een vies toilet?
Regels en richtlijnen voor hygiëne
De regels zijn er wel, maar worden ze overal gevolgd? Scholen moeten volgens de GGD-richtlijnen dagelijks de sanitaire ruimtes schoonmaken, om een gezonde leeromgeving voor leerlingen en medewerkers te waarborgen. Dit gaat bijvoorbeeld om de toiletten en wasbakken, inclusief de vloeren en contactpunten zoals deurklinken, spoelknoppen en de kranen. Doen scholen dit niet, dan bestaat de kans dat infectieziekten zich sneller verspreiden, gezondheidsklachten toenemen, infecties zoals astma en allergieën verergeren en het algemene leerklimaat wordt beïnvloedt. Ook kan de GGD inspecties uitvoeren en bij ernstige of herhaaldelijke overtredingen boetes opleggen of maatregelen eisen om de hygiëne te verbeteren.
Wie doet de schoonmaak op scholen?
Sommige scholen regelen de schoonmaak zelf. Zij hebben een eigen schoonmaakteam dat in dienst is van de school of het schoolbestuur. Dit team heeft vaste uren en zorgt dagelijks of wekelijks voor de reiniging van de school, waaronder klaslokalen, sanitaire voorzieningen, gangen en gemeenschappelijke ruimtes. Maar dat levert niet altijd de gewenste resultaten op, of de school is simpelweg te groot om het zelf te regelen. Daarom zijn er ook veel scholen die – wanneer het budget het toelaat – kiezen voor een extern schoonmaakbedrijf. Deze bedrijven sturen hun medewerkers op vaste momenten naar de school om schoonmaaktaken uit te voeren volgens een afgesproken schema. Scholen kunnen in overleg bepalen hoe vaak en welke ruimtes extra aandacht nodig hebben.
De meeste scholen combineren dagelijkse schoonmaak van drukbezochte ruimtes zoals toiletten en gangen met periodieke grondige schoonmaak. Dagelijkse taken kunnen bestaan uit het schoonmaken van toiletten, legen van prullenbakken en schoonmaken van vloeren. Periodieke schoonmaak richt zich op grondigere taken, zoals het wassen van ramen, dieptereiniging van vloeren en sanitair, en vindt vaak buiten schooluren of tijdens schoolvakanties plaats. Voor een periodieke schoonmaak kan een professionele organisatie ingehuurd worden, die de scholen de zekerheid geeft van een grondige schoonmaak. Een hygiënespecialist weet waar de verborgen bacteriën zich ophouden en hebben de kennis en middelen om daar grondig mee af te rekenen.
Aandachtspunten voor de schoonmaak
Scholen hebben unieke schoonmaakuitdagingen: van kleverige deurklinken tot speelgoed dat van hand tot hand gaat. De belangrijkste plekken om te reinigen zijn vaak de contactoppervlakken die je elke dag aanraakt: kraan, spoelknop, deurklink, en natuurlijk de wc-bril. Deze plekken verdienen extra aandacht!
Slechte hygiëne: de gevolgen
We schreven het al eerder: vieze schooltoiletten leiden tot een hoger ziekteverzuim en concentratieproblemen. De risico’s van een slechte hygiëne zijn niet mals:
- Hoger risico op infectieziektes
- Hoger ziekteverzuim onder docenten
- Slechtere prestaties van leerlingen
- Gezondheidsklachten en concentratieproblemen bij leerlingen
- Reputatieschade van de school
Een hygiënische schoolomgeving daarentegen zorgt niet alleen voor gezonde kinderen, maar verbetert ook hun prestaties. Een frisse school is een blije school!
Gratis download
Een stap richting een schonere school is bewustwording. Door de kennis van leerlingen en docenten te vergroten, wordt goede hygiëne een gewoonte. En als die goede basis eenmaal is gelegd, hebben we hier met z’n allen profijt van.
Benieuwd hoe je nou écht goed je handen wast? Laat je e-mailadres achter en download ons gratis stappenplan: Hoe was je je handen? – Stap-voor-stap instructie voor leerlingen.
Download het stappenplan
Vul hieronder je naam en e-mailadres in en download direct ons gratis stappenplan.
TOP(P) hygiëne op jouw school
Als specialist op het gebied van toilethygiëne helpen wij scholen graag bij het verbeteren van de hygiëne op school. Wij zorgen niet alleen voor schone toiletten, maar óók voor werkende zeepdispensers en voldoende toiletpapier.
Benieuwd hoe TOPP jouw school naar een hoger hygiëneniveau kan tillen? Vraag een vrijblijvende offerte of adviesgesprek aan. Wij komen graag langs voor een gratis adviesgesprek, waarin we inventariseren wat de beste oplossing is voor jouw school.