11 jun 2024

Ons hygiëneconcept bestaat 25 jaar in Nederland: succesverhaal van een familiebedrijf

Dit jaar markeert een bijzonder moment voor TOPP, want we vieren het 25-jarige jubileum van ons hygiëneconcept in Nederland. En waar veel familiebedrijven steeds vaker onder druk staan als het gaat om de voortzetting door de volgende generatie, geldt dat niet voor TOPP. Jeffrey van der Spoel (29) en Bart van Huet (33), twee ondernemende geesten én zonen van oprichters Harry van der Spoel en Sjaak van Huet, zijn vastbesloten om tradities voort te zetten en nieuwe wegen te verkennen.

Bij de oprichting in 1999 was het doel van Sjaak van Huet om – samen met de toenmalige franchisegever – het Amerikaanse succesconcept Swisher naar Nederland te brengen. Sjaak zag dat er behoefte was aan een professionele aanpak in sanitaironderhoud. Deze visie werd versterkt toen meerdere franchisenemers zich in de jaren daarna aansloten. Samen legden ze de basis voor wat TOPP Nederland vandaag de dag is: een bloeiende franchiseorganisatie die hygiënische oplossingen biedt aan organisaties. Van het reinigen en onderhouden van het sanitair tot het bijvullen van dispensers en aanvullen van voorraad. 

Betrokkenheid van zonen

Nu de fundering is gelegd, is het tijd om de organisatie naar een nieuwe fase te brengen. Sjaak besluit om samen met Harry van der Spoel (franchisenemer sinds 2005) Swisher Nederland over te nemen. In 2017 neemt Swisher Nederland afscheid van de Amerikaanse multinational en gaan wij verder als onafhankelijke Nederlandse organisatie, onder de naam TOPP.  Sinds deze naamswijziging en verschillende strategische keuzes, creëerden Sjaak en Harry, samen met andere franchisenemers en TOPP-medewerkers, een goedlopend concept.

Het succesverhaal werd verder uitgebreid door de betrokkenheid van hun zonen, Jeffrey en Bart. Door een combinatie van traditie en eigenaarschap brachten zij een frisse dynamiek in ons bedrijf. Met hun intrede werd niet alleen de voortzetting van familietradities verzekerd, maar werd TOPP ook gemoderniseerd en uitgebreid. Dit droeg in de afgelopen jaren bij aan een exponentiële omzetgroei van de TOPP-formule met ruim 20% per jaar.

Nieuwe franchisenemers

Deze groei willen we vasthouden door nieuwe franchisenemers te werven. Zo houden we onze servicegraad hoog, door vanuit een lokale onderneming en met korte lijnen richting medewerkers en klanten te werken. Tegelijkertijd stelt dit ons in staat om als organisatie blijvend te professionaliseren met innovatieve technieken en nieuwe systemen. 

Familiegevoel

TOPP Nederland onderscheidt zich door een sterke focus op kwaliteit en persoonlijke aandacht. Ons team, bestaande uit toegewijde professionals en loyale werknemers, beschouwen we als familie. Niet voor niets werken sommige collega’s al 20 jaar bij TOPP! Binnen ons team heerst een familiegevoel, óók als je niet dezelfde achternaam hebt. Dat komt onder andere door de korte lijnen en het persoonlijke contact dat we onderling hebben. Als werkgever investeert TOPP veel in werkgeluk. Plezier hebben in het werk is daarbij een zeer belangrijke factor, daar zetten we ons graag voor in. Ook geven we onze medewerkers de kans om zichzelf verder te ontwikkelen. Personeel is immers ons belangrijkste kapitaal!

Ontzorgen 

Ons unieke serviceconcept omvat het grondig reinigen van sanitaire ruimtes, het aanbrengen van bacteriedodende coating en het onderhouden van voorraden hygiënische producten. Deze aanpak zorgt ervoor dat onze klanten zich volledig kunnen richten op hun kernactiviteiten, wetende dat hun sanitaire voorzieningen in uitstekende handen zijn. 

We werken met vaste aanspreekpunten, korte lijnen en flexibele afspraken. Het liefst zonder contracten. Want ook dát kenmerkt een familiebedrijf: afspraken maken in vertrouwen. Dit heeft geresulteerd in het feit dat onze eerste klanten nog steeds klant zijn!  

Voortzetting van succesformule

Terwijl wij ons 25-jarig bestaan vieren, blijven we vooruitkijken naar de toekomst om ons succesverhaal voort te zetten. We zijn actief op zoek naar nieuwe franchisenemers die onze familiewaarden delen en samen met ons willen groeien. Ons doel? Groeien naar vijftien tot negentien franchisenemers in Nederland. Dus voel jij iets voor het ondernemen in een familiebedrijf? Kom dan eens langs voor een kop koffie.