22 mei 2024

Franchisenemer Melvin Roozen blikt terug op één jaar bij TOPP

‘Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet’

In juni 2024 is het een jaar geleden dat Melvin Roozen de stap zette naar het ondernemerschap. Een beslissing waar hij naar eigen zeggen geen spijt van heeft. In een jaar tijd is zijn vestiging gegroeid en op het moment van schrijven heeft hij nét zijn eerste medewerker aangenomen. Toch heeft de ambitieuze ondernemer een belangrijke boodschap voor toekomstige franchisenemers: “Laat eerst zelf de handjes wapperen, voordat je je onderneming gaat uitbouwen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.” Melvin blikt terug op één jaar bij TOPP.

Officieel is hij sinds juni 2023 aangesloten als franchisenemer bij TOPP, maar Melvins kennismaking met ons hygiëneconcept begon al een maand eerder. “We gebruikten de maand mei als opleidingsperiode, waarin ik werd klaargestoomd voor het ondernemerschap. Ik heb me volledig verdiept in ons concept en liep met meerdere ondernemers en servicemedewerkers een dagje mee. Ook liet ik me op het hoofdkantoor inwerken met onze digitale systemen.”

Klaar om te knallen

Deze voorbereiding maakte dat Melvin in juni klaar was ‘om te knallen’. “Het afgelopen jaar heb ik deze vestiging in mijn eentje gerund. Ik deed dus zelf de servicewerkzaamheden bij mijn klanten. En dat is een bewuste keuze geweest, omdat ik nu precies weet hoe de hazen lopen. Als ik nú iemand aanneem voor de service, weet ik hoe alles werkt en kan ik op afstand helpen. Dat is dus ook mijn boodschap voor toekomstige ondernemers: ga eerst zelf knallen en daarna pas je onderneming verder uitbouwen.”

Rust en vertrouwen

Het afgelopen jaar is dus echt een leerschool geweest voor Melvin. En het heeft hem ook doen beseffen dat hij blij is dat hij de overstap naar onze organisatie heeft genomen. “Het is mooi om te ervaren wat de toegevoegde waarde is van TOPP in onze branche. We ontzorgen klanten van a tot z, en dat met een vaste, periodieke service. Elke twee of vier weken kom ik op een vaste dag langs. Dat geeft rust én vertrouwen voor de klant. Bij andere hygiënebedrijven moet de telefoon bij wijze van spreken roodgloeiend staan als de zaken goed lopen, maar bij TOPP geldt het tegenovergestelde. Als de telefoon niet gaat en er komen geen mails binnen, dan weet ik dat we het goed doen. Want we komen dan gewoon onze afspraken na en klanten weten waar ze aan toe zijn. Bij TOPP werken we met een digitaal routesysteem, dus ik weet zelf ook precies wanneer ik naar een kant moet, welke dienst ik moet leveren en welke producten ik moet aanvullen. Heel erg fijn.”

Ondersteuning

“Bij TOPP heb je echt veel vrijheid. Je bent je eigen ondernemer, maar kan tegelijkertijd ook rekenen op de steun van de franchiseorganisatie. Ik ben nooit eerder ondernemer geweest, dus het is prettig om hulp te krijgen bij bijvoorbeeld het inboeken van facturen of het aangeven van omzetbelasting. Ook op het gebied van marketing word ik ondersteund, daar maak ik graag gebruik van. Want zo is er voor mij meer tijd over om aan klanten te besteden.”

We doen het samen

“Sowieso doen we het bij TOPP echt samen, we maken gebruik van elkaars hulp en netwerk. Het voordeel is dat wij een landelijke dekking hebben, daardoor kunnen we ons gezamenlijk ook op de grotere ketens richten. Samen kunnen wij namelijk meerdere locaties door het hele land bedienen, wat voor een ketenorganisatie erg prettig is.”

We gunnen elkaar als franchisenemers het beste. Is er in één regio een personeelstekort en zit je met je handen in het haar? Dan springt er een collega van een andere vestiging bij. Dat geldt ook voor praktische zaken. Mijn vestiging is nog te klein voor een eigen magazijn, dus maak ik gebruik van het magazijn van Harry en Jeffrey van der Spoel van regio Barendrecht. Dat scheelt mij weer overheadkosten. Maar als ik verder ga groeien, wordt het tijd voor een eigen stekkie.”

Net iemand aangenomen

Over groeien gesproken: daar is Melvin al mee bezig. “Ik merk een gestage groei in mijn vestiging. Maar in het ontzorgen van klanten gaat veel tijd zitten. Dieptereiniging verzorgen, dispensers aanvullen, geurmachines vervangen, dameshygiëneboxen reinigen… Ik wil me meer op de sales gaan richten, omdat ik nog kansen zie in de markt.”

En dat is precies de reden dat Melvin een servicemedewerker heeft aangenomen. “Ja, dat nieuws is vers van de pers!”, lacht Melvin. “Ik heb nét iemand aangenomen om mij te ondersteunen. Zo snel kan het dus gaan!”

Het is duidelijk, deze ambitieuze ondernemer heeft nog genoeg plannen. “Ik ben écht blij dat ik deze stap heb gezet. Ik ervaar veel vrijheid, kan mijn eigen beslissingen nemen en heb veel contact met leuke klanten. Het is echt heel prettig werken!”

Ook franchisen bij TOPP? Hier lees je er alles over!