4 aug 2024

Franchisen bij TOPP: Jeffrey en Bart over onze unieke formule

In een eerder blog kon je lezen hoe Jeffrey van der Spoel en Bart van Huet onlangs het stokje van hun vaders hebben overgenomen, om TOPP verder te laten groeien. Een van hun groeiambities is om nog meer franchisenemers bij het TOPP-concept te betrekken. “Door met meer lokale ondernemers te werken, profiteren onze klanten van nóg meer persoonlijke service en aandacht”, aldus Jeffrey en Bart. Hoe dat precies zit? Dat vertellen de heren hier.

Jeffrey en Bart hebben allebei verschillende petten op binnen TOPP. Jeffrey is franchisenemer in de regio Barendrecht en hoofdverantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten van TOPP Nederland. Bart is franchisenemer in de regio Zevenaar en is tevens hoofdverantwoordelijk voor de inkoop.

Jeffrey en Bart gaan samen hard

Het mogen dan wel de zonen-van zijn, beide heren hebben hard gewerkt om te komen waar ze nu staan. “Je begint gewoon onderaan”, vertelt Jeffrey. “Ik heb gewoon ook op de auto gezeten om onze service bij klanten te verlenen, zodat je leert waar je over praat en wat TOPP precies doet.”

Datzelfde geldt voor Bart, die al vanaf zijn 18e bij de zaak van zijn vader is betrokken. “We kennen onze formule inmiddels door en door en zien hoe succesvol het is. Daarom hebben we ook bewust het franchiseconcept voortgezet toen we het stokje van onze vaders overnamen. Hier zit écht onze kracht, en dat willen we nu nog verder gaan uitbreiden.”

Uniek in de markt

Maar wat maakt TOPP dan zo succesvol? Volgens Jeffrey is dat een combinatie van factoren. “Door te werken met een franchiseconcept hebben we een unieke positie in onze branche. We benaderen onze klanten heel anders dan onze concullega’s, doordat wij met lokale ondernemers werken die hun eigen regio én hun klanten door en door kennen. Dat maakt het contact met klanten niet alleen persoonlijk, maar de ondernemer weet ook precies waar de behoeftes liggen.”

“En het is misschien raar om te zeggen, maar wij hébben niet echt concurrenten”, vult Bart aan. “Er is niemand die totaalhygiëne biedt op de manier zoals wij doen. Neem bijvoorbeeld de manier waarop wij sanitaire ruimtes schoonmaken. Onze medewerkers gaan met een soort tandenborstel rondom de scharnieren van een toiletbril en onder de randen van de toiletpot om urinesteen te verwijderen. Daar brengen we ook een coating aan, waardoor urinesteen en bacteriën zich niet kunnen hechten. Dit betekent dat de klant zelf het sanitair tussendoor alleen maar even hoeft af te nemen met een vochtige doek, tot we een week later weer langskomen om dezelfde grondige reiniging opnieuw uit te voeren. Daarna brengen we weer een coating aan en zo heb je een gesloten systeem.”

Naast deze schoonmaakservice biedt TOPP ook een groothandels- en sanitaire voorzieningentak voor bijvoorbeeld de levering van luchtverfrissers, dameshygiëneboxen, zeepdispensers en toiletpapier. De klant kan dus de complete bedrijfshygiëne aan ons uitbesteden, waardoor zij hier geen omkijken naar hebben en zich kunnen focussen op hun corebusiness.

Gezocht: nieuwe ondernemers

Vanwege de groeiambitie én toekomstvisie is TOPP nu op zoek naar nieuwe franchisenemers. “We willen vanuit kleinere regio’s gaan werken, zodat we onze klanten nóg meer persoonlijke service kunnen bieden”, vertellen Bart en Jeffrey. “De kern van franchisen is dat je werkt met een lokale ondernemer, die de lokale omgeving het best begrijpt. We hebben nu een landelijke dekking, waarbij we iedere klant tussen Delfzijl en Zierikzee kunnen we bedienen. Dat doen we op dit moment met zes ondernemers. Door de bestaande gebieden van de huidige franchisenemers op te delen in kleinere regio’s, kunnen we met meerdere lokale ondernemers gaan werken.”

“De keuze om de bestaande vestigingen op te delen in kleinere regio’s is belangrijk om de identiteit te kunnen behouden, vertellen ze. “Wij willen onze klanten gewoon de beste service bieden, dát is onze belangrijkste waarde. We denken dat we onze dienstverlening het beste op niveau kunnen houden door nog lokaler te gaan werken dan wat we al doen.”

Persoonlijke service

“Want in de markt is een groeiende behoefte aan persoonlijk service”, leggen Jeffrey en Bart uit. “Klanten willen iemand direct spreken, en niet een bandje horen of een terugbelticket krijgen. Met ons franchiseconcept heb je dat probleem niet. We stellen gewoon ons 06-nummer beschikbaar aan een klant, zodat hij direct zijn vaste contactpersoon aan de telefoon krijgt bij vragen. Zo investeren we in een duurzame langetermijnrelatie, door persoonlijke service te bieden en onze afspraken na te komen.”

Waarom franchisen bij TOPP?

Daar zijn de heren duidelijk over. “Nieuwe franchisenemers hoeven niet vanaf nul te beginnen. In de gebieden die momenteel te koop staan, is al een bestaande omzet van klanten”, vertelt Bart. “Afgelopen jaar hebben we één regio verkocht met ongeveer € 100.000 omzet en een regio met ongeveer € 150.000 omzet.”

Als voorbeeld noemt Jeffrey zijn eigen franchisevestiging in Barendrecht. “We zijn nog steeds groeiende: qua omzet circa 26% per jaar. De markt lijkt misschien verzadigd, maar organisaties hebben nog steeds behoefte aan ons concept. Dus heb je goede verkoopskills, dan is er ontzettend veel groeipotentieel. We zeggen niet voor niets altijd: achter iedere deur zit een toilet. Dus bij iedere organisatie kunnen wij onze meerwaarde tonen!”

Meer weten over franchisen bij TOPP? Hier lees je er alles over.