Geurmarketing in verzorgingshuizen
Het woordje ‘marketing’ is misschien niet het eerste waar je aan denkt wanneer je denkt aan verzorgingshuizen. Toch heeft dit in zekere zin met elkaar te maken, zeker wanneer het gaat over geur en geurmarketing. Wist je namelijk dat wij onze beslissingen maken op basis van gevoel? Dat gevoel wordt voor 75% door geur bepaald. Een aangename geur in een ruimte is daarom erg belangrijk. Al helemaal wanneer het gaat om mensenlevens.
In een verzorgingshuis wonen veelal mensen die intensieve zorg nodig hebben. Hierdoor kan er sneller een onaangename geur komen te hangen. Denk maar eens aan de geur van medicijnen, wonden of uitwerpselen. Om de algehele sfeer behaaglijker te maken, is het verspreiden van geur middels een geurmachine een handige tool voor het (letterlijk) verbloemen van onaangename geurtjes.
Voor de bewoners
Ken je dat? Je ruikt een geur en direct roept dat een bepaalde herinnering op. Geuren staan direct verbonden aan het systeem in je hersenen dat belangrijk is voor emotie. Ook bij mensen met dementie kunnen geuren bepaalde herinneringen ophalen, ook al kunnen ze het misschien niet helemaal plaatsen. Deze geuren zijn heel persoonlijk en kunnen positief en negatief werken. Dat is voor iedereen een persoonlijke ervaring, maar over het algemeen werken prettige geuren, zoals appeltaart, een bloemige geur of koffie, extra ontspannend en activerend.
Daarnaast brengt een fijne geur veel meer voordelen met zich mee, namelijk:
- vermindering van stress;
- bevordering van eetlust;
- vermindering van angstgevoelens;
- een aangename beleving.
Fijne omgeving voor medewerkers
Een aangename geur in een verzorgingshuis zorgt voor een fijnere werksfeer voor medewerkers. Ook voor nieuwe aanwas van collega’s is dat belangrijk. Stel je voor dat je op gesprek komt bij een eventueel nieuwe werkgever waar het heel onaangenaam ruikt. Dan is het niet per se aantrekkelijk om ‘ja’ te zeggen wanneer die nieuwe baan je wordt aangeboden.
Lees ook: ‘geurbeleving op de werkvloer’
Ervaring voor bezoekers
Bezoek jij graag een plek waar het vies of muf ruikt? Juist. Veelal zijn de bezoekers in verzorgingshuizen kinderen en kleinkinderen van bewoners. Dit zijn in eerste instantie ook de mensen die zorgen dat hun ouders of grootouders goed terechtkomen in zo’n verzorgingshuis. Voordat dit gebeurt, komen zij eerst op gesprek. Hangt er tijdens dit gesprek een onaangename geur? Dan is de kans groot dat zij verder zoeken naar een betere plek. Een typisch voorbeeld van hoe je beslissingen maakt op basis van geur!
Voor iedere toepassing een andere geur
Om ervoor te zorgen dat de geur continu optimaal is en dus ook de beleving van bewoners, medewerkers en bezoekers zetten wij geurmachines in. Zo is het op welk moment van de dag fijn vertoeven in de huizen. Maar we begrijpen ook dat ieder verzorgingshuis anders is. Niet alleen in grootte, maar ook in bewoners. Wij beschikken over een geurenpalet dat bestaat uit maar liefst 9.000 basisgeuren, ieder met een eigen functie. Benieuwd hoe andere zorginstellingen geurbeleving inzetten? Lees hier de referenties.
Heb je speciale wensen en behoeften voor geurmarketing in jouw verzorgingshuis? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee!