Geur toevoegen aan je marketingmix
Stel je eens voor: je gaat een avond naar de bioscoop. Wanneer je naar binnen loopt, komt de warme geur van popcorn je al tegemoet. Terwijl je je ticket laat scannen, ben je al in gedachten verzonken: ‘zoet of zout?’
Geurmarketing is een marketingtool waar je misschien niet gelijk aan denkt bij het vaststellen van je marketingplannen. Toch kan je met geur heel goed inspelen op de behoefte van je klant en je merkbeleving versterken. Met geur zorg je namelijk niet alleen voor een aangename geur in je pand, maar ook voor een verhoogde omzet! Maar hoe werkt geurmarketing nou precies? En hoe kan jij dit inzetten voor jouw merk?
Wat is geurmarketing?
Geurmarketing is het inzetten van bepaalde geuren die passen bij jouw product of dienst, om zo jouw merkbeleving te versterken. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de juiste geur zorgt voor een fijne stemming en een positieve herinnering. Dat komt goed uit: we maken namelijk voornamelijk beslissingen op gevoel. En dat gevoel wordt voor wel 75% door geur bepaald. Niet heel gek dus, dat het toevoegen van geur in jouw marketingmix kan zorgen voor een positieve ervaring met jouw merk én uiteindelijk voor een verhoogde omzet!
Hoe werkt het?
Het beïnvloedingsproces speelt zich allemaal af in onze hersenen. In het limbisch systeem om precies te zijn. Dit systeem bevindt zich tussen de hersenstam en hersenschors. Al onze emoties, motivaties en herinneringen komen hieruit voort. De neus staat in directe verbinding met het limbisch systeem. Geur is dan ook het enige zintuig dat effect heeft op dit systeem. Dat is de reden dat geur, emoties en herinneringen zo sterk met elkaar gelinkt worden in de hersenen.
Lees ook: de voordelen van geurmarketing
Hoe gebruik je het?
Er zijn veel manieren waarop je geurmarketing kan inzetten voor jouw merk. Het verspreiden van een geur middels een geurmachine is daar een eenvoudige oplossing voor. Onze geurmachines werken op etherische oliën die veilig zijn voor mens, milieu en dier. Deze olie moet regelmatig bijgevuld worden, maar geen zorgen: dat komen wij voor je doen! De geurmachine zorgt dat er geleidelijk een kleine dosis geur verspreid wordt. De nano-druppels etherische olie die vrijkomen, verspreiden zich door de lucht als aerosolen.
Naast geurmachines, kan je ook gebruik maken van geursprays, geurkaarsen en luxe geurstokjes. Ze hebben het voordeel dat ze niet om de vier weken bijgevuld hoeven worden, maar zullen wel om de zoveel tijd volledig vervangen moeten worden.
Welke geur kies je?
Welke geur het wordt? Dat bepaal je zelf! Vrijwel alle geuren zijn mogelijk bij het creëren van een geurbeleving. Denk daarbij goed na welke geur past bij jouw product of dienst. Wanneer de geur naadloos aansluit bij wat jij wil uitstralen, heb je maximaal effect van de geur. Heb je bijvoorbeeld een bloemenwinkel? Dan zal een bloemige geur het goed doen. Bied je een product of dienst aan waar geen specifieke geur bij hoort? Denk dan goed na welk gevoel je jouw (toekomstige) klanten wilt geven. Verschillende geuren kunnen verschillende gevoelens opwekken. Hieronder vind je drie van onze favoriete geuren met het bijbehorende effect:
Eucalyptus is een frisse geur die mensen snel associëren met rust en relaxen, maar werkt ook stimulerend en opwekkend.
Onze Pomegrenate Delight geeft een zomerse granaatappelgeur, die zorgt voor een opwekkend gevoel. De tinten van groene appel geven energie, terwijl de citroen zorgt voor een heldere geest. De muskus en vanille ondertoon geven juist weer een warm en huiselijk gevoel.
Een romantisch gevoel pakken? Onze Sunrise-geur brengt de rustgevende lavendel, warme sandelhout en zoete lilium samen tot een geur die je een ontspannend en kalmerend gevoel geeft.
Succesvoorbeelden van geurmarketing
M&M World Store Londen
Als je ooit in Londen bent geweest én gek bent op chocola, dan kan je er bijna niet onderuit: een bezoek aan de M&M World Store. Ondanks dat alle M&M-verpakkingen luchtdicht zijn afgesloten, komt de chocoladegeur je al tegemoet wanneer je langs de winkel loopt. Dat is niet zomaar; met strategisch geplaatste geurmachines spelen zij daar namelijk extra op in. Door de chocoladegeur al door de straat te verspreiden, vergeet je even de geurtjes van de stad en waan je je helemaal in de wereld van M&M. En zeg nou eerlijk: was je naar binnen gelopen als het er rook naar plastic verpakking?
Nike
Sportmerk Nike heeft getest met verschillende geuren in paskamers: een paskamer met een bloemengeur en een paskamer zonder geur. Klanten in de paskamer met geur haalden meer plezier uit het passen van kleding dan klanten in de geurloze paskamer. Het gevolg daarvan was dat zij sneller geneigd waren om de gepaste kleding daadwerkelijk te kopen en gaven aan de winkel vaker te willen bezoeken.
Casino’s Las Vegas
In casino’s in Las Vegas wordt al meer dan 25 jaar geurmarketing effectief toegepast. Dat was in eerste instantie voor het verbloemen van geuren, zoals rook, alcohol en (angst) zweet. Totdat ze erachter kwamen dat het gebruik van geurmachines een heel positief effect had: mensen wilden namelijk graag langer blijven wat resulteerde in meer inkomsten voor het casino. Inmiddels hebben casino’s in Nederland deze handige tool ook ontdekt! Fun fact: in casino’s wordt veelal de geur van fris beddengoed ingezet. Waarom beddengoed? Dat is een rustgevende geur die stress verlagend werkt.
Wil jij ook zo’n succesverhaal met geurmarketing? Wij denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.